Kažu da je sve u prirodi mjerljivo i objašnjivo kroz matematiku i geometriju. Ipak kada je vaša Facebook fan stranica u pitanju, brojevi zaista nisu ono na čemu bi trebao biti fokus. Bjesomučno skupljanje broja fanova, a u zadnje vrijeme i broja komentara na statuse pod svaku cijenu, dovodi u pitanje brand i njegovu kvalitetu. Koji brandovi si mogu to dozvoliti? Po našem mišljenu niti jedan, a 5,8 i 24 fana ionako već imate. Portal Znanost kaže da su to najčudniji brojevi u svemiru. I tu bi trebala priča o brojevima i fan stranicama na Facebooku prestati. Ali nažalost, tek počinje.
Vjerojatno ste primijetili u posljednje vrijeme pozivanje na komentiranje statusa na apsolutno nelogičan način. Status jednog poznatog branda je glasio: Tražimo osobu koja će napisati komentar, a iza koje nitko neće ništa komentirati sljedećih 10 minuta. I krenulo je. Zadnji puta kada smo se bili bavili tim statusom, došli su na oko 8 000 komentara. Zatim je išao follow up – jeste li vidjeli kako smo sakupili 8 000 komentara u, 24 sata, recimo. Jesmo, vidjeli smo i zgrozili smo se. Je li community management spao na takve površne načine komuniciranja?
Imali smo lažne fanove pa navalu nagradnih natječaja, a sada ovo. Prije nego netko uvrsti postupak kao izvrstan primjer podizanja interakcije na fan stranicama na Facebooku, mi ćemo napisati crno na bijelo – car je gol. Nije nam problem to napisati jer zaista ovakva interakcija na stranici branda ne pridonosi kvaliteti odnosa niti tog branda s fanovima niti njihovih članova međusobno jer se radi o nizu nasumičnih komentara koji nas neodoljivo podsjećaju na onaj besmisleni topic koji je svaki forum koji je držao do sebe imao – Što sad slušate – gdje su ljudi copy/pastali što im Winamp svira, niti su čitali druge niti komentirali, jednostavno, nabijali su broj postova. Tako i CM-i nekih fan stranica nabijaju broj interakcija. A zašto?
Za one koji ne prate toliko community management u Hrvatskoj koji se lijepo razvija, jako kratki briefing. Postoji alat za mjerenje interakcija na fan stranicama tvrtki/brandova/usluga koji se zove SocialSense, tvrtke Drap. Ovaj alat osim što prati popularnost fan stranica objavljuje i dnevnu i tjednu listu najuspješnijih statusa, odnosno onih s najviše komentara. Odmah da naglasimo kako u potpunosti podržavamo sve autorske aplikacije napravljene u cilju unaprjeđenja korištenja Facebooka za osobne i poslovne potrebe. No, kako bolje promovirati proizvod nego da se pokaže što on može. A ako on može dnevno bilježiti status fan stranice koji je imao najviše komentara unutar tih 24 sata, onda jasno treba imati što veću brojku kako bi demonstracija bila dojmljivija te kako bi se potaknuli pageovi na sudjelovanje u ovom nadmetanju, jer ruku na srce, igranje sa samim sobom nakon nekog vremena dojadi, bez obzira što tada uvijek pobjeđujemo. Stoga se krenulo na napumpavanje i nabildavanje komentara na statuse. Vjerojatno je djelom i bilo zanimljivo prvim sudionicima takvoga community managementa, ali zaista ne bismo voljeli da ovaj trend ‘Moj tata je jači od tvog tate’ zaživi.
Kao što se jednom davno ugrađivalo pepeljare u sjedalo svakog autobusa (kome se činila odlična ideja da 40 ljudi u autobusu zapali cigaretu?), a danas se pušenje ne smatra poželjnim ponašanjem, vjerujemo kako će i neetički načini prikupljanja fanova i njihovih interakcija u skorijoj budućnosti biti jasno prozvani i označeni nepoželjnima. No sve dok firme koje se bave community managementom rade na proviziju (po fanu ili po postotku interakcije) možemo očekivati svakakve pokušaje dolaska do zarade. Rješenje za kvalitetno upravljanje fan stranicama je fiksno odrediti cifru održavanja fan stranice te tako svoju strategiju usmjeriti na kvalitetu. Možda vam se plaćanje po učinku u startu čini fer i vama više isplativo, no budite sigurni, tvrtke koje to rade će uvijek naći načina da dosegnu cilj i malo više od cilja, ne birajući sredstva. Vi ćete biti dužni platiti, a što zapravo plaćate, koliko je to kvalitetno i koliko ćete imati koristi ili štete od toga zapravo tvrtke ne zanima kada dođe dan naplate.
S obzirom na sve više hrvatskih tvrtki/brandova/usluga na tržištu ne želite pred kolegama i konkurencijom, a onda i klijentima i kupcima izgledati kao oportunist koji pod svaku cijenu želi doseći određenu brojku fanova ili komentara. Osim ako želite. Onda svome community managementu zadajte za cilj svakodnevni vrh na listi najkomentiranijih statusa. No naš savjet je ako želite mjeriti odjek vašeg statusa ne trebate biti na nikakvim listama, dovoljno je pogledati koliko taj status ima komentara ispod njega, ako imate manji biznis i oko 20 komentara to je za vas zapravo onih 8 000 komentara na status velikog branda s početka teksta. Jer to su vaši kupci, a ne slučajni prolaznici, izmišljeni likovi i imaginarni prijatelji.
One Comment
Ha, mislim da to ne smeta samo Vama vec i obicnim ljudima. Kad vidim takav nekakav status i kad krene komentiranje… lagano preskocim tu stranicu/brend na nekoliko dana.
U isti kos s time bih strpao i igre na lajkanje… pa kad vidim postove tipa: Igrao/la sam tu igru i molim vas da svi lajkate moj komentar/sliku/sta-ja-znam…. totalno bezveze!